Przedsiębiorcy zamierzający inwestować w swoich pracowników, sięgają chętnie po różnego rodzaju bezpłatne materiały do wyjazdów integracyjnych np w tym miejscu: http://www.szkolenia-integracyjne.pl . Firmy zajmujące się ich dostarczaniem przeważnie też udzielają informacji o tym, jak całość ma zostać przeprowadzona. Nie mają one jednak żadnego wpływu na ostateczne rezultaty takich wyjazdów team building, gdyż za dużo będzie tu zależało od tego, kto to będzie prowadził.

Zdecydowana większość tego typu narzędzi nie będzie wymagać specjalistycznej wiedzy, czytając instrukcję osoba mająca jakieś doświadczenie najczęściej da sobie radę prowadząc spotkania i szkolenia team building. Ale wbrew pozorom na takim trenerze spoczywa spora odpowiedzialność, ponieważ będzie on musiał użyć udostępnionych materiałów w taki sposób, aby zespół zaspokoił swoje potrzeby.

Metody, za pomocą jakich prowadzi się szkolenia i wyjazdy i motywy podejmowania decyzji osób zajmujących się szkoleniami stanowiły przedmiot długoletnich badań, którą prowadził nieszablonowy w podejściu doktor Kirkpatrick. Odkrył on między innymi, że nawet jeśli na samym początku sposoby reagowania prowadzących team building są przypadkowe, to jednak w decyzjach, które podejmowali można uchwycić pewne zależności.

Naukowiec w oparciu o swoje badania określił parę istotnych zagadnień, które charakteryzują wyzwania, z którymi muszą się uporać trenerzy. Nie powinno być specjalnych przeszkód, aby je zastosować, a użyć ich można w praktycznie każdej sytuacji. Przybrały one postać kompletu pytań, jakie powinno się zadać zanim ruszy się z wyjazdami integracyjnymi.

Jako pierwsze zagadnienie autor podaje elastyczność realizowanych zajęć i tolerancja na próby nagięcia reguł, to w dużej mierze jest uzależnione od stylu pracy i doświadczeń grupy. Warto się także zastanowić nad tempem pracy. Między innymi można zdefiniować sztywne ramy czasowe i ich się trzymać, a można także nieco zwolnić i zdecydować się na wprowadzenie zmian w grafiku.

Obszar, który jest naprawdę ważny, od którego w dużej mierze zależy ostateczny sukces, to skoncentrowanie się na celu. Jeśli zespół powinien swoje zadania dokończyć, to warto się trzymać się tego dość stanowczo, także przy końcowych podsumowaniach. Równocześnie zespół powinien być świadomy, że pełna odpowiedzialność za doprowadzenie sprawy do końca spoczywa na nim, tu pojawia się kolejny obszar podejmowania decyzji czyli kontrola.